Kompetencebroens blog

Nedenfor kan du læse og kommentere på Facebook eller i vores blog på Tumblr.

Hvad kan vi hjælpe med?

I dette nyhedsbrev vil vi fortælle lidt mere om, hvem og hvordan vi kan hjælpe. Vi har taget et par artikler med, som er eksempler på mennesker, som måske ikke har fået den rette hjælp i tide, men som vi sætter en stor ære i at hjælpe videre. Nederst i nyhedsbrevet kan du i øvrigt læse en udtalelse fra en af vores kursister.

Kernemålgruppen

Vores kernemålgruppe er unge og voksne, der i en længere periode har haft det svært. De kan være ramt af sygdom og dermed kommet ud af arbejdsmarkedet; der kan være tale om en psykisk lidelse, stress, angst, depression eller være i en form for livskrise. Vi arbejder også med børn, der fx mistrives i skolen, fordi de måske ikke er blevet ‘set’ ift. særlig sensitivitet eller høj begavelse, som også kan give store udfordringer, hvis ikke de bliver håndteret korrekt.

Vi har erfaring med og stor viden om mange forskellige fysiske og psykiske problemstillinger, og vores fornemste opgave er at se personen, hvor han eller hun er, og se, hvor det kan sættes ind for at hjælpe med at finde balancen i livet igen.

Vi har desuden en stor socialfaglig ekspertviden, hvormed vi også kan rådgive i junglen af regler og lovgivning på arbejdsmarkedet eller i det offentlige system.

I artiklenEr jeg en taber eller et tabt geni” møder vi en person, der ikke er blevet mødt eller set. Lars, som selv har skrevet artiklen, er på langtidskontanthjælp, bl.a. fordi han ikke er blevet anerkendt for dén han er, og for hvad han kan - han kunne meget vel være højtbegavet og have et stort uudnyttet potentiale, som ingen rigtigt har formået at drage nytte af.

Den anden historie i artiklen om Sara: Måden I taler om mig på, gør mig mere syg, siger noget om, at hun oplever, at hendes diagnoser har stemplet hende og dermed sat begrænsninger for hende.

Antallet af voksne mennesker, der har fået ambulant behandling for en psykisk diagnose er steget med 37 % til 34.000 i hovedstadsområdet (Kilde: De regionale nyheder, 23. juni 2016, dr.dk). Dette fakum og historier som i de omtalte artikler bekræfter os blot i, at vores opgave, vores mission er ekstremt vigtig.

I Kompetencebroen er dialogen anerkendende, og vi fokuserer på den enkeltes styrker og ressourcer frem for svaghederne eller diagnosen for at genskabe balance i livet.

Tæt samarbejde med kommunen

Vi har et godt og tæt samarbejde med flere kommuner, som kommer til os for at få hjælp til fx arbejdsevneafklaring, praktiksøgning, arbejdsprøvning mv. Vi sammensætter et forløb, der er målrettet den enkelte kursist, og vi sætter helt klare mål, delmål og SMART-mål (Specifikt,Målbart, Ambitiøst og Realistisk og Tidsbestemt). Der er løbende opfølgning og evaluering med både kursist og kommune.

Forløbet består typisk af mestringssamtaler med en af vores mestringspsykologer, som også fokuserer på muligheder for jobskabelse, uddannelse eller på anden måde at blive selvforsørgende. Alt efter behov og efter aftale med kommunen, er der også mulighed for at få Body-SDS, zoneterapi og kostvejledning, da hele kroppen påvirkes, når man som person har mistet fodfæstet i livet.

UDTALELSE FRA EN KURSIST 

Som tidligere nævnt er vores fornemste opgave at møde folk dér, hvor de er på en anerkendende og respektfuld måde. Det er netop noget af dét, flere af vores kursister fortæller, de møder hos os, og som de ikke har mødt andre steder i deres forløb.

Vi har venligst fået lov til at dele en udtalelse fra en af vores kursister med jer. mange tak for de pæne ord. Klik hér for at læse udtalelsen


RELEVANTE ARTIKLER

"Psykisk syg: Måden, I taler om mig på, gør mig mere syg.” (Fagbladet FOA, 14/6 - 2016)

“Er jeg en taber eller et tabt geni” (Information, 17/6 - 2016)


Vores behandlinger

MESTRING

Hvad vil det sige at få mestringssamtaler?

BODY-SDS

Body Self Development System; hvad går det ud på?

ZONETERAPI

Hvordan kan zoneterapi hjælpe dig til at få balance i livet?

KOSTVEJLEDNING

Har du brug for hjælp til at ændre på dine kostvaner? Få kyndig kostvejledning af vores ernærings- og sundheds-rådgiver.

HØJ BEGAVELSE

Kan dit barn være højtbegavet? Se kendetegnene hér og få evt. foretaget testen hos os.

HVEM ER VI?

Læs mere om hele teamet i Kompetencebroen hér.


KONTAKT

Tlf. 7070 7614
info@kompetencebroen.dk

Uanset om du er privatperson eller fagperson, er du altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller vil høre, hvordan vi kan hjælpe dig, en pårørende eller én i din omgangskreds.

Hvis du er fagperson er du måske særligt interesseret i at høre mere om de forskellige forløb, vi udbyder såsom socialfaglig afklaring, ressourceforløb eller jobafklaringsforløb m.m.

De bedste hilsener,
hele dit team i Kompetencebroen

Hvorfor er det så svært at ændre på vanerne?

Af Maria Reisenhus Jacbosen, kost- og livsstilsrådgiver, Kompetencebroen

Det er bare ikke så lige til at ændre på kostvanerne og spise sundere. Når man lige har taget beslutningen, bliver man nærmest overfaldet af en kæmpe kagedåse, og så er det hele ødelagt, selv om det lige gik så godt.

Mange mennesker føler, de har en rygrad som en regnorm og tænker grimme tanker om sig selv: ”Jeg har ingen viljestyrke, ”jeg er doven og er ikke god til at passe på mig selv, ellers lod jeg da bare være med at spise det forkerte, for jeg har da efterhånden ret godt styr på, at det er sundere at spise gulerødder, end det er at spise en Mars-bar. Hvorfor bliver jeg så ved? ”

Mad og viljestyrke
Sandheden er, at de fleste faktisk har masser af viljestyrke. Vi ikke gå igennem livet, uden at vores viljestyrke bliver testet. Derfor er det som regel en egenskab, som mange rummer.
Altså er manglende viljestyrke eller dovenskab ikke årsagen til, at den nye kostplan ikke vil lykkes. Det hele kommer indefra.

Tanker skelner ikke mellem, hvad der sker lige nu, og hvad vi har oplevet tidligere. Et eksempel er Tove Ditlevsens udsagn: ”Alt hvad vi lærer om kærlighed, lærer vi i barndommen”. 
Måske har hun ret, for de fleste af os ved, at kærlighed er gensidig respekt, hengivenhed, udholdenhed, accept osv. For dt har vi fået at vide, at det er. Men hvis vi har oplevet kærlighed som sorg, svigt eller tab, så ér det de følelser, vi forbinder med kærlighed. Uanset hvor mange fine ord, vi lærer at sige om det.

Mad og følelser
Vores forhold til mad fungerer på  samme måde. Mad er nemlig mere end bare næring. Mad minder os om følelser og gamle minder - for mennesket oplever igennem kroppen. Da jeg var barn og jeg var syg, fik jeg medicinen i min sodavand. Derfor har jeg siden da haft et anstrengt forhold til sodavand. Sodavand minder mig om at være syg. 

Min oldemor havde altid de samme mintchokolader fra Anthon Berg stående i en skål på sofabordet. Jeg tænker altid på hende, når jeg ser den fine æske i supermarkedet. Forstår du, hvis min mor nu havde givet mig sodavand, hver gang jeg græd og var ked af det, ville det sikkert være sodavand, jeg i dag ville ty til, når mit liv udfordrede mig.

Børn bliver ofte belønnet med slik og kage, og danskerne skal som regel have noget sødt for at hygge os. Lidt sødt engang i mellem behøver der ikke at være noget galt i, for mad er også en måde at vise omsorg på. Men det er forklaringen på, hvorfor slankekure og kostomlægninger, som går i vasken, ikke handler om, at vi har en svag karakter. Men om noget, der er langt mere omfattende og indgroet.

Alle vaner har en gang været gavnlige for os, og de er alle sammen tillærte, så vi har altså mulighed for at ændre dem. Når vi kan få øje på, hvad det er vi gør, har vi mulighed for at ændre det.

God appetit!

Lider du af migræne?

Så ved du også, at det kan sætte dig helt ud af funktion, og du føler, der ikke er andet at gøre end at lægge dig ind under dynen, indtil den er væk igen. Vores kropsterapeut, Helle Waltersen, og sundheds- og ernæringsrådgiver Maria Reisenhus har nogle gode råd, som du måske ikke har prøvet. YOGA-ØVELSE (af Helle Waltersen) Denne yoga-øvelse stimulerer hjernen og øger naturlig blodgennemstrømning til hovedet. Øvelsen er dokumenteret for helbredelse mod nakkesmerter og migræne og giver klarhed og lethed. Den styrker og træner i øvrigt nakkemusklerne, så du får en stærk nakke. Øvelsen kan udføres 1-2 gange dagligt.   

1) Flet fingre og dan en skål foran kroppen og placer hoved i skålen på gulvet. 2) Buk tæer og løft kroppen op og flyt vægten på hovedet, så meget du ønsker. 3) For øvede: Løft nu hele kroppen op og stå direkte på hoved. Hvis balancen er uharmoninsk lav gerne øvelsen op af en væg. Se nedenfor, hvad du selv kan gøre for at afhjælpe den belastende lidelse:

image
image

KOST (af Maria Reisenhus Jacobsen)

Mange danskere får generelt for meget salt gennem kosten, men faktisk kan salt af særlig god kvalitet, fx Himalaya salt, afhjælpe migræne.
Saltet reducerer graden af migræneanfaldet, styrker immunsystemet, øger dit energiniveau, skaber bedre balance i mængden af serotonin i blodet og meget mere. (Kilde: Bodymindsoulspirit.com). Maria understreger dog, at dårlig kost og livsstil også kan være årsag til migrænen eller hovedpinen, så hun anbefaler, at man først går ind og ser på de aspekter. Regelmæssig zoneterapi kan også være en rigtig god løsning.

Kontakt os gerne for at høre, hvad vi kan tilbyde dig.

God fornøjelse!

Custom Post Images

KONTAKT
Kompetencebroen ApS
Fjeldhammervej 15
2610 Rødovre

Tlf.: 7070 7614
Mobil: 5338 1253
Email: info@kompetencebroen.dk
NYHEDSBREV
Stacks Image p85768_n364653
Følg os på sociale medier